طناب هاي دینامیک

طناب هاي دینامیک

طناب هاي دینامیک

طناب هاي دینامیک قابلیت جذب نیروي حاصل از سقوط را دارند و بنابراین نیروي ضربه کمی ایجاد می کنند. این طناب هاي دینامیک از بافته شدن یکپارچه الیاف بدون انقطاع در تمام طول طناب ساخته می شوند. این طناب ها از هسته (1)، پوسته (2) ونخی در داخل هسته براي چک کردن سال ساخت طناب (3) تشکیل شده اند. طناب هاي دینامیک از پلی آمید ساخته می شوند.

طناب هاي دینامیک

در ادامه با مرجع دره نوردی ایران همراه باشید.

انعطاف (خاصیت کشسانی) و استحکام این طناب ها باعث جذب نیروي حاصل از سقوط و وارد آمدن نیروي کمتري به صعود کننده می شود.

انواع طناب هاي دینامیک:

تک طناب

اصلی ترین و پرکاربردترین روش استفاده از طناب براي صعود، استفاده از تک طناب ها است.

این طناب ها به صورت تک رشته استفاده می شوند بنابراین براي جاهایی که خطر پارگی طناب به دلیل ریزش سنگ وجودندارد، مناسب هستند. قطر تک طناب ها معمولا 9 میلی متر و بیشتر است.

هر چه طناب ها ضخیم تر می شوند، استحکام آنها بیشتر شده و سقوط هاي بیشتري را تحمل می کنند، اما متاسفانه وزن آنها نیز با افزایش قطر، افزایش می یابد. به همین دلیل باید تعادل بین قطر و استحکام را برقرار کنید. این مساله به تجربه سنگنورد و طبیعت سنگنوردي مورد نظر بستگی دارد.

سنگنوردان با تجربه، طناب هاي نازك و سبک را ترجیح می دهند، از طرف دیگر، افراد مبتدي و کم تجربه تر، طنابهاي ضخیم تر با ضریب ایمنی بالاتر را ترجیح می دهند.

براي صعود مسیرهاي جدید که ریسک سقوط در آنها بالاتر است، طناب هاي ضخیم تر و سنگین تر مناسب تر هستند. در مسیرهاي طولانی و چند طوله باید بین قطر و وزن تعادل برقرار کنید. هر چند که همه چیز به تجربه فرد بستگی دارد. براي صعودهاي قرقره نیز بهتر است طناب هاي مخصوص به آن را استفاده نمایید. انتخاب طناب مناسب، باعث افزایش طول عمر طناب می شود.

طناب دوقلو

یک جفت طناب مشابه همواره استفاده می شود و در تمام میانی ها نصب می شوند. طناب هاي دوقلو هم ضامن سطح ایمنی بالایی هستند، به خصوص در شرایط دشوار کوهستانی!

یک جفت طناب مشابه، همراه با کارگاه و میانی هاي مشترك استفاده می شود. طناب هاي دوقلو براي فعالیت هاي کلاسیک کوهنوردي و مسیرهاي ناپایدار، جایی که به حفاظت بیشتر در برابر ریزش سنگ ها و یخ و لبه هاي تیز نیاز است، مناسب هستند. چنین شرایطی تنها در صعود کوه ها پیش نمی آید، بلکه در مناطق سنگنوردي ناشناخته نیز ممکن است شرایط ناپایداري وجود داشته باشد.

نیم طناب

طناب هاي مجزا به صورت یک در میان در میانی ها استفاده می شوند. این سیستم ریسک پارگی طناب در اثر ریزش سنگ را کاهش داده و در شرایط کوهستانی و براي صعودهاي دشوار، حداکثر ایمنی را فراهم می کند.

چنانچه طناب دوقلو استفاده شود، ایمنی در حد استاندارد خواهد بود، اما چنانچه از نیم طناب (طناب راست و چپ به صورت جداگانه از میانی هاي مجزا عبور می کنند) استفاده شود، ایمنی بسیار بالاتر خواهد بود. اگر فاصله عرضی میانی ها زیاد باشد، این روش باعث کاهش اصطکاك و همچنین پایین آمدن نیروي ضربه خواهد شد. براي حمایت باید از روش هایی که امکان کنترل مجزاي دو رشته طناب را فراهم می آورند، استفاده شود.

مزیت بزرگ این روش، امکان حمایت هر روش به صورت مجزا و متناوب است. نیم طناب ها در شرایط آلپاین، صعودهاي دشوار سنگنوردي، صعود بر روي یخ و مسیرهاي میکس مناسب هستند.

هشدار!
تلفیق المان هاي حمایتی طناب هاي دوقلو و نیم طناب ممکن نیست! چنانچه طناب ها از یک میانی عبور کنند، در صورت سقوط سرطناب، به دلیل سرعت هاي لغزش متفاوت، طناب ها ممکن است بسوزند.

برچسب گذاري طناب ها

تولید کننده بر روي طناب ها برچسبی شامل نام استانداردي که طناب بر اساس آن ساخته شده ( 892 EN یا 1891 EN)نوع طناب(تک طناب، نیم طناب یا طناب دوقلو براي طناب هاي دینامیک و نوع B وA براي طناب هاي استاتیک) و طول طناب به متر، نصب می کند.

به نظر شما کدامیک از انواع طناب های دینامیک در دره نوردی به کار می آید و در چه مواردی؟ نظر شما چیست؟ تجربیات خود را با مرجع تخصصی دره نوردی ایران و دیگر دره نوردان در میان بگذارید.

برای مطالعه بیشتر می توانید فایل PDF به زبان اصلی را از اینجا دانلود کنید.

 این مطلب ادامه دارد.

مترجم: تینا اندایش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.