اکتشاف و گشایش دره بیژن توسط اعضای تیم هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شیراز

تاریخ :   29/06/1396
مکان :    مرز بین استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد
اعضا تیم : سیاوش افشار(سرپرست) بهزاد افشار(مسول فنی) امین نیک ذات-بهنام رضایی-امین معظمی- علی چراغی- رسول جعفری

اعضاء تیم پشتیبانی: نصراله کشاورزی- ابوذر آسیابانی- علی یزدی
تعداد فرود: 10فرود
بلندترین فرود: 13متر

طول دره :-
ارتفاع نقطه ورودی دره :3150 متر ارتفاع ورودی دره
نوع دره: کوهستانی – آهکی – دره عمودی
بهترین فصل پیمایش: تابستان (مرداد و شهریور )
اواخر بهار نیز باتوجه به داشتن تجهیزات زمستانه دره نوردی و آشنایی با کارگاه های برف امکان پیمایش هست و به احتمال بسیار زیاد می بایست از زیر تونل ها و گنبد های برفی پیمایش کنید و کارگاه‌های طبیعی از محیط برای فرود بگیرید.
درجه سختی: V3A1III

اکتشاف و گشایش دره بیژن

پوشش گیاهی: پوشش گیاهی (رزّک – آویشن – گون – جاشیر )
پوشش جانوری: (قوچ-گرگ-شغال- خرس قهوه ایی-کبوتر چاهی-چک چک-پازن)
زمان بندی: با توجه به نورگیر نبودن دره ، جاری بودن آب یخچال های بالادست، موجود بودن برفچال ، گنبد برفی و وزش شدید باد در دره، ساعت 9‌الی 10 صبح برای پیمایش مناسب می باشد.
آدرس دره :یاسوج- سی سخت-گردنه بیژن- محل پارکینگ خودرو (از این منطقه دره کاملا در دید می باشد).
شماره تلفن ها: –
نقاط مهم ( UTM ):

شرح دره

ساعت 8:15 دقیقه صبح، از محلی که جهت پارک خودرو ها در نظر گرفته شده، و در مسیر رچ پاکوب صعود به ارتفاعات دنا، شروع به تراکینگ کردیم بعد از حدود 20 دقیقه حرکت به سمت بالا، برای دسترسی و دید بهتره به دره، مسیر به سمت چپ تغییر داده شد و از کنار دیواره‌های دره، بصورت تراورس و صعود بصورت دست بسنگ ادامه مسیر دادیم،که نهایتا در ساعت 9 صبح به ورودی دره رسیدیم،

بعد از تعویض البسه ، آب بندی لوازم و پوشیدن هارنس بهمراه تجهیزات تخصصی دره نوردی، اقدام به پیمایش مسیر دره کردیم، شروع پیمایش با شیب 50تا60 درجه، مسیر بصورت سنگ‌های ریزشی درشت بود و می بایست با احتیاط گام برداری می کردیم، که باعث ریزش سنگ بر روی اعضاء تیم که جلوتر در حال حرکت بودن نگردد و در مواقعی برای جلوگیری از زمین خوردن و پرت شدن بسمت پایین بصورت دست بسنگ و کمک از دیواره های کنار دره اقدام می‌کردیم، جریان آب سرچشمه هم که از یخچال‌های بالا دست بوجود آمده در بستر دره جریان داشت ، پس از حدود 15 دقیقه پیمایش به محل اولین فرود رسیدیم.

کارگاه اول

به دلیل ریزشی بودن سنگ های کف و شیب زیاد دره، از دیواره سمت راست ،یک کارگاه تک رول بهمراه شیگل ، جهت لایف لاین ایجاد شد و 5/2متر پایین تر یک صفحه رول دو حلقه برای فرود 4متری ایجاد شد، فرود درکنار جریان آب، لیکن فرود در محل خشک می باشد.

کارگاه دوم

پیمایش در شیب زیاد ادامه دارد تا به محلی می رسیم که می بایست در مسیر آب و از سمت دیواره چپ، دره بصورت دست بسنگ و حمایت همنوردان از آن معبر عبور نماییم، در پایین‌تر این مسیر مجددا به نقاطی رسیدیم که با احتیاط و دست بسنگ به پیمایش ادامه دادیم تا به یک برف چال (گنبد برفی ) رسیدیم ، با توجه به فصل و گذشت زمان طولانی از فصل زمستان حجم بسیاری از آن ذوب شده بود و فقط تیکه ای کوچک آن باقی مانده بود ، از زیر گنبد برفی که بطول 3متر بود گذشتیم.

اکتشاف و گشایش دره بیژن

بلافاصله بعد از خارج شدن از آن به آبشار و نقطه کارگاه دوم رسیدیم ،به دلیل نامرغوب بودن جنس و نوع سنگ دیواره دره، اجبارا از سمت راست دیواره، یک نقطه جهت لایف لاین ایجاد شد و 3متر بعد در دیواره و درکنار ریزش آبشار محل مناسبی برای ایجاد یک کارگاه زنجیر، پیداکردیم .
بعد از نصب کارگاه درکنار ریزش آبشار ،اقدام به فرود به طول6 متر کردیم .

کارگاه سوم

بعد از فرود دوم و حدود 20 متر پیماش ، به فرود سوم رسیدیم . محلی که 2متر ارتفاع داشته و با توجه به نزدیک شدن به فرود چهارم از پریدن و یا دست بسنگ پایین رفتن اجتناب کرده و یک کارگاه تک نقطه در دیواره سمت راست دره ،ایجاد نمودیم و فرود با ایمنی بیشتری انجام پذیرفت.

کارگاه چهارم

بلافاصله بعد از فرود کوتاه سوم ،به محل فرود چهارم رسیدیم. بالای محل فرود و آبشار یک تخته سنگ لاخ شده، می باشد. با توجه به عمق و عرض کم دیواره های دره، روشنایی درون دره، در این نقطه به حداقل ممکن می‌رسد ، در دیواره سمت راست دره ،یک کارگاه ایجاد گردید و فرودی 10متری زیبا زیر جریان آب سرد آبشار، انجام گرفت.

فرود پنجم

بعد از فرود چهارم و آزاد سازی طناب به پیمایش ادامه دادیم حدود 30 متر بعد به فرود پنجم رسیدیم که به دلیل تخریب کمتر دیواره‌های دره، برای فرود از کارگاه‌های طبیعی استفاده کردیم. با استفاد ه از یک بلوکه سنگی، کارگاه طبیعی ایجاد شد و یک فرود 10 متری انجام دادیم تا به انتهای فرود رسیدیم.
باتوجه به فرود دیگر، که در فاصله 4 متری قرار داشت، و با در نظر گرفتن دید مسئول کارگاه، با استفاده از علائم اشاره، درخواست افزایش طول طناب فرود انجام شد و با اضافه کردن طول طناب، یک فرود 3 متری دیگر انجام دادیم.

کارگاه ششم

پس از اتمام فرود پنجم، با عریض شدن طول دره، وضعیت روشنایی نیز به حالت عادی برگشت، پس از کمی پیمایش، مسیری را به طول 2 متر، بصورت دست بسنگ فرود آمدیم، تا به یک آبشار 6 متری با شیب مثبت رسیدیم ، امکان پیمایش بصورت دست بسنگ میسر بود لیکن باتوجه به پوشش جلبک ، خزه و وجود سنگ های سیقلی آبشار، برای ایمنی بیشتر یک کارگاه طبیعی بلوکه سنگی ایجاد شد و فرود رفتیم.

فرودهفتم

کمی پایین تر از فرود ششم و کمی پیمایش بهمراه دست بسنگ کوتاه، به فرود هفتم رسیدیم یک کارگاه بلوکه طبیعی گرفتیم و فرود 10 متری روی بستر آبشار انجام شد، در این نقطه سمت راست دیواره امکان خارج شدن درمواقع ضروری بصورت دست بسنگ، تراورس و رفتن به پشت دیواره دره، جهت خارج شدن میسر می‌باشد.

کارگاه هشتم

بلافاصله بعد از فرود هشتم به محل فرود بعدی رسیدیم که همانند کارگاه قبلی از بلوک سنگی جهت فرود استفاده کردیم و 6 متر فرود انجام دادیم.

کارگاه نهم

بعد از رهاسازی طناب فرود هشتم ، به فرود بعدی میرسیم، یک کارگاه بلوکه سنگی طبیعی دیگر برپا کردیم و فرود 5/2متری انجام دادیم.

کارگاه دهم

4متر جلوتر از فرود نهم به آخرین آبشار و خروجی دره رسیدیم. در این مکان جاده و چادرنشینان عشایری به خوبی قابل رویت می باشند. با یک بلوکه سنگی یک کارگاه طبیعی برقرار شد و فرود 8 متری انجام گردید.
از آخرین آبشار تا محل سوار شدن خودرو‌ها، حدود 10 دقیقه تراکینگ انجام شد و از منطقه خارج شدیم.

سایر توضیحات:

با توجه به شرایط ارتفاع، منطقه ایی که در آن واقع شده و عرض کم دیواره های دره، بارش برف در فصل زمستان، این دره در فصل های مختلف ،از نظر پیمایش وضعیت‌های متفاوتی دارد (شایان ذکر است، طبق شناسایی این دره ،در ابتدای فصل بهار تونل برفی و گنبد برفی با طول مسافت زیادی در دره بوجود می آید، که شرایط پیمایش را تغییر میدهد)

تیم هایی که قصد پیمایش دره را دارند، باید فنی بودن دره را در نظر بگیرند و از بردن تور گردشگری و دره نوردی به دره خودداری نمایند و نیز می بایست در اجرای برنامه ،افرادی شرکت کنند که، از نظر دانش فنیِ دره نوردی، آگاهی کامل داشته باشند ، لوازم کارگاهی حتما بهمراه داشته باشید.
به دلیل حجم بالای برف(در فصل بهار) درون دره، کارگاه های یاد شده در گزارش به احتمال زیاد، ، زیر برف مدفون می‌باشند و نیاز به ایجاد کارگاه های ایمن و یا طبیعی جدید می‌باشد.

اکتشاف و گشایش دره بیژن

شایان ذکر است، با توجه به پایین بودن دمای محیط ، آب و وزش باد درون دره ، حتی در فصل تابستان نیز، وت‌سوت5میل- جوراب نئوپرن- دستکش نئوپرن-کلاه‌نئوپرن بعنوان تجهیزات فردی دره، برای پیمایش بهمراه داشته باشید.

(دورنمایی از دره ،زمان گشایش)
عکس از نصرا… کشاورزی
تهیه گزارش : سیاوش افشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.