کارگاههای آموزشی همایش علمی ورزشی کوهنوردی و دره نوردی

کارگاههای آموزشی همایش علمی ورزشی کوهنوردی و دره نوردی

کارگاههای آموزشی همایش علمی ورزشی کوهنوردی و دره نوردی

راهکار های نوین در پیشگیری از آسیب های ورزشی با تاکید بر کوهنوردی

1396/11/01
سخنرانی ویژه مراسم افتتاحیه: راهکار های نوین در پیشگیری از آسیب های ورزشی با تاکید بر کوهنوردی با حضور پروفسور رهنما استاد تمام دانشگاه اصفهان

سخنران ویژه افتتاحیه
دکتر نادر رهنما
استاد تمام دانشگاه اصفهان دکترای آسیب های ورزشی از دانشگاه جان مورث لیورپول,انگلستان
عنوان سخنرانی : راهکار های نوین در پیشگیری ار آسیب های ورزشی با تاکید بر کوهنوردی
آسیب دیدگی در ورزش ممکن است چه برای افراد مبتدی و چه برای افراد حرفه ای و دارای آمادگی بالا رخ دهد. آسیب های ناشی از ورزش می تواند علل مختلفی داشته باشد. از جمله عوامل موثر در آسیب های ورزشی، می توان به عوامل خطرساز خارجی و داخلی اشاره نمود.
در عصر جدید ورزش حرفه‌ای که کوه و دره نوردی نیز به عنوان یکی از این ورزشها محسوب می گردد بیش از هر زمان دیگری متکی به شناخت، پیشگیری و توانبخشی آسیب های ورزشی می باشد. دانش تخصصی آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی علیرغم سابقه کم نسبت به سایر شاخه‌های علوم پزشکی و همچنین شاخه های علوم ورزشی با شتاب روزافزون و با دستاوردهای چشمگیر در جهت ارتقاء کارآیی و سلامت ورزشکاران به پیش می‌رود.

نوآوری‌های این حوزه باعث شده‌اند که راهبردهای نوینی در مدیریت و پیشگیری آسیب‌های ورزشی عرضه شوند که هدف تمامی آنها رساندن ورزشکاران آسیب‌دیده به بالاترین سطح عملکرد در سریع‌ترین زمان ممکن و طولانی‌تر کردن زندگی حرفه‌ای ورزشکاران نخبه و همچنین سایر ورزشکاران می باشد.
در سخنرانی ویژه در زمینه رویکردهای نوین پیشگیری از آسیب های ورزشی با رویکرد کوه و دره نوردی سخن به میان آورده خواهد شد.

روش های مدیریت و حفظ محیط طیست مناطق کوهستانی

1396/11/26
دکتر محسن سلیمانی
دکتر بشری
دکتر همامی
ظرفیت 40 نفر
در این کارگاه تئوری سعی بر این داریم که با استفاده از بهترین روش های موجود به رویکردی عملی برای حل مسائل زیست محیطی کوهستان ها با رویکرد مدیریت محوری

سرفصلهای کارگاه آشنایی با گیاهان و جانوران مناطق و مدیریت زیست محیطی مناطق کوهستانی و دره ها :
1- معرفی گونه های مهم اراضی کوهستانی و دره ها (دکتر بشری)
2- ارایه برخی ویژگیهای دارویی و خوراکی گونه های معرفی شده (دکتر بشری)
3- ارایه و نمایش نمونه های هرباریومی گونه های معرفی شده (دکتر بشری)
4- معرفی گونه های شاخص پستانداران و پرندگان مناطق کوهستانی ایران (دکتر همامی)
5- آشنایی با مدیریت زیست محیطی مناطق کوهستانی و دره ها (دکتر سلیمانی)

پنجشنبه 26/11/96 ساعت 8:15 – 10 تالار مفاخر ( سالن مدرس )

منسوجات فنی آزمون ها و روش ها

1396/11/26
دکتر سید مهدی حجازی
ظرفیت 25 نفر
در این کارگاه خواهیم اموخت که منسوجات فنی مورد استفاده در ورزش دره نوردی و کوهنوردی به دو دسته مهم قابل طبقه بندی است : ادوات و وسایل مورد استفاده و پوشاک محافطتی ( protective clothing ) که در هرکدام ازمون ها و روش های ساخت را خواهیم آموخت.
منسوجات به دو دسته متداول و فنی طبقه بندی می شوند. منسوجات متداول در جامعه شناخته شده هستند و مباحثی نظیر ظاهر و مد در انها بسیار مطرح است، در مقابل منسوجات فنی منسوجاتی هستند که عملکرد و کارایی انها مهمتر ار ظاهر انها می باشند.
منسوجات فنی در 66 شاخه از علوم گوناگون کاربرد دارند، یکی از مهم ترین انها منسوجات ورزشی است. اهمیت منسوجات ورزشی، گردش مالی بالای ان در اقتصاد هر کشور است به عنوان نمونه در سال 2010، منسوجات ورزشی گردش مالی 23 میلیارد دلاری را در اقتصاد امریکا به ثبت رسانده است.
کامپوزیت های الیافی به دلیل نسبت استحکاف به وزن بالا ، اساس تولید ادوات وسایل نوین کوهنوردی را تشکیل می دهد، همچنین در مبحث نحوه تولید ادوات و وسایل انواع طناب های کوهنوردی نیز جذاب خواهد بود.
به کارگیری علوم و تکنولوژی نانو در تولید پوشاک محافظتی مورد استفاده در دره نوردی و کوه نوردی، مبحث دوم این کارگاه را تشکیل خواهد داد .
امید است در پایان این کارگاه، زمینه های فن آفرینی و ایجاد کسب و کار های مرتبط با این ورزش برای شرکت کنندگان فراهم گردد.
پنجشنبه 26/11/96 ساعت 16:15 – 17:45

حوادث و ارزیابی خطرات در دره نوردی

1396/11/26
امیر جلوانی – سعید تقوی
ظرفیت 40 نفر
ارزیابی خطر:

  • احتمال، ریسک، خطر و شدت آسیب
  • نحوه ارزیابی ریسک و خطرات
  • نحوه ارزیابی کیفی برنامه ها
  • بررسی عوامل موثر جهت تصمیم به شرکت در یک برنامه
  • خودشناسی
    پنجشنبه 26/11/96 ساعت 15 – 16

ژئو مورفولوژی دره ها

1396/11/26
دکتر مرتضی طبایی
ظرفیت 40 نفر
دره نوردی، شاخه ای از کوه نوردی است که اگرچه رسیدن به قله یا صعود به دیواره ای را در خود ندارد، اما شاخه ای تخصصی است و جزو ورزش های ماجراجویانه محسوب می شود.
دره ها معمولاً در میان دو عارضه موسوم به یال در کوه ها ایجاد می شوند که در ساختار زمین شناسی از کنش فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی برعارضه های سنگی پدید آمده اند.
دره نوردی وزمین شناسی دره ها
بیشتر دره ها توسط فرآیند بلند مدت فرسایش یک فلات تشکیل می شوند. در این فرآیند صخره نیز تشکیل می شود چون لایه های سنگی سخت تر که در برابر فرسایش و هوازدگی مقاوم تر هستند در دیواره های دره باقی می مانند. دره ها در مناطق خشک بیش از مناطق مرطوب شکل می گیرند چون هوازدگی فیزیکی اثر محلی بیشتری در مناطق خشک دارد.
نتیجه همکاری باد و آب این است که موادی با مقاومت کمتر مانندسنگهای شیلی فرسوده و بریده می شود.آب به درون شکاف های بین سنگ ها نفوذ نموده و یخ می زند، سنگ را متلاشی کرده و نهایتا موجب جدایش قطعات بزرگ سنگی از دیواره های دره می شود. دیواره های دره معمولا از مصالح مقاوم همچون آهک ،ماسه سنگ و گرانیت ساخته شده است.
دره ها با توجه به نوع سنگ،شرایط اقلیمی و ساختار تکتونیکی شکل،پهنا و عمق متفاوتی دارند که دره نوردان قبل از آغاز بایستی نسبت به آن آگاهی کامل پیدا کنند.
پنجشنبه 26/11/96 ساعت 8:15 – 9:15

تعادل داینامیک و تکیه گاه ها در دره نوردی

1396/11/26
خانم نرجس مدرس
ظرفیت 40 نفر
تعادل عبارتست از توانایی حفظ موقعیت بدن و اجزای آن نسبت به فضای خارج، تعادل بدن به دو صورت تعادل داینامیک و تعادل استاتیک می باشد و فرآیندی است که طی آن فرد سعی می کند تا با انقباضات عضلانی مرکز جرم خود را با مرکز فشار پا منطبق کند و از آنجایی که در کوهنوردی و دره نوردی وعموما در پیمایش ها با این سیستم در چالش هستیم و با جاذبه همراهی داریم و به منظور ایجاد یک ارتباط منطقی در بین این آیتم ها بر آن شدیم تا مبحث تعادل را در زمینه ی کوه و دره موشکافانه بررسی نماییم.
پنجشنبه 26/11/96 ساعت 11:15 – 12:15

بررسی عمر خستگی کارابین ها و استاندارد های موجود

1396/11/26
مهندس امیر حسین معین
ظرفیت 15 نفر
در این گارگاه تست های استاندارد کارابین ها و نحوه عملکرد انها با توجه به خستگی و کشش بررسی خواهد شد

  • در کارگاه مقاومت مصالح دانشکده مکانیک ، تست های استاندارد کارابین و نحوه عملکرد ان ها
  • دستگاه های تست کشش استاتیکی و تست خستگی بررسی می شوند، همچنین چند کارابین تست شده و عملکرد آن ها تحت فشار به نمایش در خواهد امد
  • مباحث تئوریک حول مقاومت، جنس،  نمودار های تنش-کرنش، عمر خستگی کارابین ها می باشد و همچنین عملکرد کارابین دهانه باز و دهانه بسته در همه ی تست های فوق بررسی می شود.
    پنجشنبه 26/11/96 ساعت 14 الی 15 آزمایشگاه مقاومت مصالح دانشکده مکانیک

كارگاه مکانیک سنگ و دره نوردی

Rock mechanics and valley climbing workshop
1396/11/26
دكتر لهراسب فرامرزي، دانشكده مهندسي معدن، دانشگاه صنعتي اصفهان
ظرفیت 15 نفر
لازم به دکر است که این کارگاه در دو تایم 1.5 ساعته ابتدا تئوری و بعد عملی انجام می گیرد.
خلاصه:
خواص فيزيكي و مكانيكي سنگها معرف استحكام و تركيب مينرالوژيكي آنها مي ­باشد. نوع سنگ از ديدگاه زمين­شناسي، تأثیر زیادی روی مشکلات فرود در دره نوردی دارد. سایندگی، زبری و هوازدگی سطح سنگ، ميتواند تماس كوهنورد به سنگ را بيشتر كند، اما آگاهي كوهنورد در خصوص ايمني اين عوارض بسيار مهم است. بنابر اين کوهنوردان بايد در خصوص خصوصیات مکانیکي سنگها و نوع سنگ مناسب براي نصب تجهيزات كوهنوردي اطلاعات لازم را داشته باشند.
از نظر کوهنوردان باسابقه، خصوصیات مکانیک سنگی اهمیت بیشتری نسبت به نوع سنگ مورد استفاده در کوهنوردی دارد. تحقيقات انجام شده نشان داده است كه گرانیت و ماسه سنگ، رایج ترین انواع سنگ های مورد استفاده در کوهنوردی هستند و بازالت در رده بعدی قرار دارد.
همه این سنگ ها، خیلی سخت و اغلب زبر هستند. زبری، اصطکاک لازم را برای گیرانداختن فراهم می کند. سنگ آهک و دولومیت راحت تر حل می شوند و ممکن است برای گیر انداختن مناسب تر باشند اما این سنگ ها برای دره نوردی ضعیف هستند. در بین سنگ های دگرگونی، کوارتزیت مقاوم است اما برای گرفتن دست ها سخت است و همچنين گنایس صفحات ضعیفی دارد که می تواند باعث حرکت میل مهارهای دره نوردی شود.
اسلیت، دره نوردی هیجانی را روی لبه های کم عرض فراهم می کند ولی اغلب فاقد محافظت طبیعی است، حتی استفاده از ميل­مهارها در آن برای نگهداری مطمئن نخواهد بود. هدف از اين كارگاه آشنايي كوهنوردان با خواص فيزيكي، مكانيكي، استحكام و وضعيت شكستگيها در سنگهاي مناسب براي دره ­نوردي مي ­باشد.
با آگاهي از موارد اشاره شده، مي­ توان سنگهايي كه معمولا حفاظت طبيعي خوبي را دارند شناسايي كرد. همچنين با دانستن محلهاي مناسب براي ميل­ مهارهاي دره ­نوردي ايمني را بالا برد و خطرات احتمالي را كاهش داد.
پنجشنبه 26/11/96 ساعت 9:15 – 11:15

پیشگیری از آسیب های ورزشی در کوه و دره نوردی

1396/11/26
مجتبی بابایی خرزوقی
ظرفیت 40 نفر

پیشگیری و کاهش خطر آسیب دیدگی، نسبت به درمان آسیب اهمیت بیشتری دارد، یکی از اهداف مهم علوم ورزشی، پیشگیری از آسیب های ورزشی در رشته های مختلف ورزشی می باشد. رشته کوه و دره نوردی نیز با توجه به ماهیتی که در خود دارد و به عنوان ورزشی دارای استقامت و قدرت عضلانی بالا و نیازمند هماهنگی عصبی-عضلانی مناسبی می باشد از این امر مستثنی نبوده، و آسیب های متعددی بصورت عمومی و ویژه برای ورزشکاران و علاقمندان این رشته جذاب ورزشی رخ خواهد داد.
شناخت مکفی از انجام حرکات و همچنین آگاهی کامل از آسیب های احتمالی آن حرکات، و یادگیری راهکارهای پیشگیرانه در این رشته ورزشی می تواند به عنوان اصولی مهم در زندگی حرفه ای و نیمه حرفه ای کوه نوردان و دره نوردان قلمداد شود.
در کارگاه پیش رو با نگاهی نوین در پیشگیری از آسیب های ورزشی گامی رو به صعود به قله های سلامتی عمومی و تخصصی برخواهیم داشت.
پنجشنبه 26/11/96 ساعت 14 – 16

سازگاری محیطی ارتفاع بر عملکرد فیزولوژیکی کوهنوردان

1396/11/26
دکتر علی باتوانی
ظرفیت 40 نفر
در ورزش هایی همچون کوهنوردی که با ارتفاع های زیاد سر کار دارند با افزایش ارتفاع بر عملکرد فیزیولوژی اندام های ورزشکار تاثیر می گذارد حال در این کارگاه خواهیم آموخت که چه کنیم که این تاثیر کمترین ضرر را به ما برساند.
باسمه تعالی
اثر استرس محیطی ارتفاع بر عملکرد فیزیولوژیکی کوهنوردان
در این بخش توجه خود را به این موضوع معطوف می کنیم که پاسخ بدن زمانی که در حال تمرین در شرایط غیر طبیعی همچون ارتفاع است چیست و چگونه خود را با تکرار قرار گیری و تمرین در ارتفاع سازگار می کند؟ لذا ابتدا باید دانست که شرایط در ارتفاع چگونه می باشد؟
شرایط در ارتفاع چگونه است؟
فشار هوا با افزایش ارتفاع کاهش می یابد. در سطح دریا فشار هوا 760 mmHg و در بالای کوه اورست بسیار کمتر و حدود 250 mmHg است اگر چه درصد گازهای تنفسی در ارتفاع تغییری نمی کند. دمای هوا به ازای هر150 متر1 درجه سانتیگراد کاهش می یابد. وزش بادهای زیاد در ارتفاع اختلالات سرمایی همچون هیپوترمی را بهمراه دارد. رطوبت در ارتفاع کاهش می یابد و منجر به از دست رفتن آب بدن از طریق دفع نامحسوس آن می شود. میزان تنفس هم افزایش می یابد و شدت تابش اشعه خورشیدی افزایش می یابد؛ چراکه نور از ضخامت جوی کمتری عبور می کند، علاوه بر آن بازتاب برف نیز ممکن وجود داشته باشد. اما:
با وجود چنین شرایطی در ارتفاع پاسخ های فیزیولوژیک بدن به محیط مرتفع چگونه خواهد بود؟
و اگر یک فرد ورزشکار به دفعات متوالی در محیط مرتفع حضور یابد و یا در این محیط با چنین شرایطی به فعالیت ورزشی بپردازد چه سازش پذیری هایی در وی رخ خواهد داد؟
اینها و ده ها سوال دیگر بخشی از مطالبی است که ان شاءا… به طور کاملتر و مشروحتری در کارگاه آموزشی اثر “ارتفاع بر عملکرد ورزشی کوهنوردان” مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
پنجشنبه 26/11/96 ساعت 10:15 – 12:15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.